Wystąpienie publiczne – o tremie…

Postanowiłem napisać teraz o tym, co towarzyszy każdemu mówcy, niezależnie od tego czy stoi przed nim 20 osób czy 2000 osób. Mowa tu o stresie. Na samym początku zasmucę Cię drogi czytelniku. Nie ma sprawdzonej techniki, która szybko niweluje stres. Nic nie da wyobrażanie sobie audytorium nago, ani zioła na uspokojenie.

Jedyną rzeczą, która tak naprawdę pomoże Ci przezwyciężyć stres jest praktyka. Im więcej będziesz ćwiczył, tym mniej będziesz czuł się zestresowany, a raczej stremowany. To jest zupełnie tak, jak ze skokiem przez kozła w dzieciństwie. Miałem tak, że obawiałem się, że za pierwszym razem, kiedy skoczę, to źle ułożę dłoń i z hukiem uderzę o parkiet. Wizja ta była całkiem realne, gdyż jeden z moich kolegów po prostu odbił się od kozła uderzając się w to miejsce, które sprawia, że mężczyzna płacze. Jeśli to czytasz to Cię pozdrawiam! J Udało mi się! Przeskoczyłem! Później każdy skok sprawiał mi frajdę i zacząłem się podczas nich wygłupiać. Zupełnie tak samo jest z wystąpieniami publicznymi. Im więcej mówisz, im więcej czasu poświęcasz na ćwiczenie gestów, tym lepszy będziesz. Jeżeli zdarza Ci się zapominać ze stresu co masz powiedzieć, to naucz się początku i końca swojej wypowiedzi na pamięć i wyrecytuj ją nadając jej odpowiednią linię melodyczną. Pozwoli Ci to uniknąć niepotrzebnych przystanków typu: yyy…; eeee…; iii… Uwierz mi, nie wygląda to dobrze, zwłaszcza na starcie, kiedy to masz zrobić dobre wrażenie na słuchaczu. Nie ćwicz swojej wypowiedzi przed lustrem! Tam ćwiczy się gesty. Twój mózg przykuwa większą uwagę do wyrazu Twojej twarzy niż do tego co chcesz powiedzieć. Osobiście polecę Ci mój trening wypowiedzi. Chodzę z telefonem i nagrywam swoją wypowiedź, później ją przesłuchuję i czynię korekty werbalne. Jeśli masz problem z zapamiętaniem, to udaj się do parku, obecność zieleni i świeżego powietrza podziała kojąco na Twój mózg i pomoże Ci myśleć sprawniej i szybciej.

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, to zadaj mi się w komentarzu!

Już za tydzień będziesz miał okazję zapoznać się z mową ciała na scenie. Do zobaczenia!

Leave a Reply

