Wystąpienia publiczne – o audytorium

Pamiętasz swoje pierwsze chwile spędzone za kierownicą samochodu? Uczyłeś się wtedy kiedy wcisnąć sprzęgło, jak działają światła i co oznaczają te wszystkie kontrolki. Jeśli posiadasz uprawnienia do prowadzenia pojazdów, to w chwili prowadzenia samochodu wszystkie czynności, których z zapałem się uczyłeś wykonujesz machinalnie i bez zastanowienia się. To wszystko dzięki praktyce. Tyczy się to wszystkich naszych umiejętności. Kompetencje teoretyczne jedynie mogą pomóc Ci na starcie, wskazać Ci jakie kierunek obrać i co robić po kolei.

Tak samo mają się sprawy w przypadku wystąpień publicznych, im więcej czasu spędzisz na scenie tym łatwiej Ci będzie to robić w przyszłości. Zgodnie z zapowiedzią będę chciał pokazać Ci w serii artykułów jak najlepiej przygotować się do swojego aktu retorycznego.

Pozwól że zacznę w tym pierwszym artykule od rozpoznania audytorium. Ta kompetencja jest niezwykle ważna, ponieważ dobór słownictwa i modeli do konkretnej grupy odbiorców jest w stanie zapewnić Ci sukces. Aby dobrze rozpoznać audytorium musisz posłużyć się listą na której zrealizujesz kilka punktów. Pierwszy z nich to liczba uczestników, to właśnie od nich zależy czy będziesz starał się stylem swojej wypowiedzi działać bardziej ogólnie czy skupisz się na małym tylko wycinku rzeczywistości. Zupełnie inaczej zachowuje się mówca gdy przed nim znajduje się 200 osób, a zupełnie inaczej gdy rozmawia z 15 osobami. Im mniejsza liczna uczestników tym łatwiej będzie Ci nawiązać interakcje, pytaj, poddawaj kwestie pod dyskusję, bądź moderatorem. Zapewni Ci to ciekawą formę wypowiedzi. Kolejnym punktem jest rozpoznanie potrzeb uczestników, aby to zrobić przeanalizuj skalę wieku audytorium, sprawdź jakie gałęzie biznesu czy nauki reprezentują. Postaraj się dowiedzieć jak najwięcej o specyfice ich zajęcia i ich problemach. Jeśli już przeanalizowałeś punkt drugi, to płynnie możesz przejść do punktu trzeciego. Skup się na doborze takich historii, faktów i słownictwa, które będzie zrozumiałe dla odbiorców. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie realną uwagę, bowiem gdy mówisz o czymś co jest bliższe odbiorcom skupiasz na tym ich uwagę. Człowiek lubi „być w temacie”. Twórz swoją przemowę pod tym kontem właśnie a bez problemu stworzysz mowę zgodną z zasadami retoryki.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s